A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) üzemeltetési keresésre.

Magyarul

Angolul

üzemeltetési
operating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Ismét jönnek a dugók az M1-es autópályán?!

Amióta az MKIF nekifogott az M1-es autópálya bővítését előkészítő munkáknak, szinte lehetetlen megjósolni a menetidőt hazánk legforgalmasabb sztrádáján, annyiszor alakul ki torlódás. Többnyire az építkezéssel járó számos terelés okán lassul le a forgalom, s az M0–M1 csomópontban június 10-én életbe lépett új forgalmi rend miatt továbbra is jöhetnek a dugók az M1-es autópályán. Noha az MKIF szakemberei bizonyára tudják a dolgukat, az elmúlt hónapokban nem egyszer képződtek több kilométeres dugók, mivel az áteresztőkapacitás leszűkítése okán egyszerűen „nem fért el” a hatalmas mennyiségű autó és tehergépkocsi a rendelkezésre álló útfelületen. Sőt, szinte naponta történnek balesetek a terelések környékén a figyelmetlen sofőrök miatt, ezek szintúgy végeláthatatlan autósorokat eredményeznek. Az M0 felhajtójának bal sávján folytatódik az aszfaltozás Legutóbb a Pünkösd utáni hét elején módosult a forgalmi rend, ennek értelmében június 10-től az M1-ről M0-ra tartók az átvezetőág teljesen rendbe tett jobb oldali sávjában közlekedhetnek. Az átterelés lehetővé tette, hogy a munkagépek nekifogjanak a bal sáv helyreállításának. Naponta sokezer gépjármű halad át az M0 és az M1 csomópontján, a sávszűkítés szinte minden napszakban lelassítja a forgalmat. Nehéz lesz elkerülni, hogy kialakuljanak a dugók az M1-es autópályán Fényképek forrása: MKIF Lesz munkájuk bőven, mivel – ahogy a jobb sávnál történt – alaposan visszabontják a felső réteget, új alapot építenek a korábbinál vastagabb kötőréteggel, korszerűsítik a vízelvezető rendszert, új szalagkorlátot és útszéljelző oszlopokat helyeznek el. Arról nem szól a fáma, hogy mikorra készülnek el a beruházással, de az biztos, hogy hetekbe telik az átépítés. Dugók Törökbálintnál és az M5-ös, M7-es autópályán is Nincs könnyű helyzetben, aki mostanában közlekedik valamelyik autópályánkon, mert egymást érik az építkezések a gyorsforgalmi utakon. Az M0 túlzsúfolt déli szektorában, Törökbálint térségében, a Dulácska-völgyhídon június végéig javítják a dilatációs hézagot az M1 felé tartó oldalon. Itt a forgalmat részben átterelik a szembejövők oldalára, ami fokozott odafigyelét követel meg a jármávezetőktől. Az ígéretek szerint június 18-ig végeznek a munkálatokkal az M5-ös újhartyáni csomópontjának közelében, ahol a főváros felé vezető oldalon található ráhajtó ág lezárása okozhat forgalomlassulást. Arról se feledkezzenek meg olvasóink az M44 gyorsforgalmi út építése következtében az M5 Kecskemét észak csomópontja még hosszú ideig, 2026. őszig zárva tart. Május végén kezdtek burkolatfelújítási munkákba az M1-M7 autópályák közös kivezető szakaszának szétválási csomópontjánál. Itt burkolatjavítás miatt sávelhúzásra számíthatnak a közlekedők várhatóan június 18-ig Cikkünk megjelenésekor még úgy volt, hogy hosszú ideig a munkagépeké a főszerep az M7-es 17-es és 22-es kilométerszelvény közé eső részén, mivel szerették volna folytatni a régóta tartó burkolatcserét. Közben azonban az MKIF bejelentette, az iskolai szünet időszakában itt is felfüggeszti a munkavégzést, ezáltal most úgy tűnik, hogy június 13. és augusztus 8. között mégsem lesznek terelések. Így csak a Martonvásár és a Váli völgyi kihajtó környékén, valamint a Székesfehérvár térségében jelenleg is zajló építkezés, illetve a szokásos, hétvégi és nyári dugó borzolhatja az erre közlekedők idegeit. A Ismét jönnek a dugók az M1-es autópályán?! bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

18 év után elestem: megosztom veled, hogy Te ne járj így…

Egy motorbaleset története és a nem várt végkifejlet: a sofőr jobban aggódott a balesetet szenvedett motorosért, mint a saját autójáért. A 18 év után elestem: megosztom veled, hogy Te ne járj így… bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Hatékonyságnövelő aktuátort fejlesztett a CubeMars

Az exoskeletoniparban érdekelt vállalatok irgalmatlan pénzt és energiát fektetnek a legújabb műszaki megoldások kiötlésébe. Közéjük tartoznak a speciális aktuátorokat készítő beszállítók, akik kulcsszerepet játszanak a […]