A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) üzemeltetési keresésre.

Magyarul

Angolul

üzemeltetési
operating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Ezért áll az M1-es Bicskétől

Október közepén új, szokatlan forgalmi rend lépett életbe a bővítés alatt álló M1-es autópálya Biatorbágytól Tatabányáig tartó szakaszán. Ez a korábbinál lényegesen nagyobb odafigyelést követel meg a járművezetőktől. Megmutatjuk, mi történt a sávokkal, s mi a probléma az új tereléssel. Miről szól a cikk? Mi változott az M1-esen október közepétől? Miért alakulnak ki dugók? Meddig marad ez a forgalmi rend? Örömmel tapasztalhattuk, hogy 2025. szeptember 1-én végre elindult az M1-es bővítése, így ha egyszer készen lesznek a munkákkal, 2×3 sávon haladhatnak a járművek hazánk egyik legzsúfoltabb gyorsforgalmi útján. Hiába a gondos előkészítés és a jól megtervezett kivitelezés, egy ilyen építkezés sok kényelmetlenséggel jár. Október 15. óta például azt tapasztalhatják az M0-ás és Tatabánya közötti szakaszon közlekedők, hogy megváltozott a terelés és szokatlan forgalmi rend lépett életbe. A vállalat arra törekszik, hogy csak a legszükségesebb esetben zavarja a forgalmat, és ha lehet, 9 óra után, a csúcsidőszak végeztével kezdenek hozzá az esetleges új terelési munkálatokhoz. Magunk sajnos tapasztaltunk már olyat, hogy 8 óra körül folyt a sávok átalakítása, ennek köszönhetően pedig jókora torlódás alakult ki. Fénykép és nyitókép forrása: MKIF Némileg meglepő megoldáshoz folyamodott a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (MKIF), hogy mindkét irányban továbbra is 2-2 sávon haladhasson a forgalom. A Győr irányába haladók a leálló és a külső sávot használhatják, míg a főváros felé tartóknak egy sávja maradt a jobb pályán, egy pedig a szembe jövők oldalán fut. Első olvasatra nincs semmi gond ezzel a 2+1+1 felosztással, de aki már jött Budapest felé, bizonyára meglepődött a megvalósításon. Figyeljen a forgalmi rendre: nincs menekvés a belső sávból! Tatabánya-Óváros kijárat után nem sokkal jön a terelés, mikor is a belső sávot átvezetik az elválasztórész túlsó oldalára, a külső pedig halad tovább a jobb pályán. A gond az, hogy aki a belső sávot választja, több mint 30 kilométeren át be van ide szorítva, mert sem lehajtóhoz, sem benzinkúthoz nincs kivezetés. Eközben a külső szolgál tulajdonképpen „gyűjtősávként”, mivel aki Óbaroknál, Bicskénél, Herceghalomnál stb. fel szeretne menni az M1-esre, abba csatlakozik be. Mindez azért okozhat kellemetlen meglepetéseket a sofőröknek, mert nincs átjárás a két, főváros felé tartó aszfaltcsík között. Vagyis ha esetleg beáll a forgalom a belsőben, akkor az „odaszorult” sofőrökre végtelen araszolás vár. Igaz, a külsőben is csak annyival jobb a helyzet, hogy az ott autózóknak legalább megvan a lehetőségük letérni valamelyik kihajtónál. A szokatlan forgalmi rend első hetében belefutottunk néhány több kilométeres dugóba. Akadt olyan nap, mikor a belső sáv teljesen megállt, a külsőben viszont csak lézengtek a gépkocsik, de ennek ellenkezőjével is találkoztunk. Fénykép forrása: Pulai László Ezt mondja az MKIF a szokatlan forgalmi rendről Megkérdeztük az MKIF-et, miért ily módon oldották meg a sávelosztást. A cég azt írta, a több helyen történő üzemi átjáró megnyitásának kérdését szakembereik az előkészítés folyamán megvizsgálták. Arra jutottak, hogy a Budapest felé vezető két sáv összefűzése baleseti gócpontok kialakulását eredményezhetné. Hozzátették azt is, a Tatabánya utáni átterelés előtt számos helyen, több előjelző táblán tudatják az utazókkal, hogy a terelés hosszabban tart, illetve melyik sávból érhetik el a csomópontokat, pihenőhelyeket, töltőállomásokat.  Azt is elárulták, hogy ezzel az ideiglenes forgalmi renddel és a szokatlan terelés következményeivel még jó sokáig, várhatóan 2026 őszéig kénytelenek leszünk együtt élni. Ezt követően – a Hegyeshalom felé vezető oldal visszabontásának és újraépítésének ideje alatt – a forgalom a főváros és Győr irányába is 2-2 sávon, a Budapest felé vezető pályaoldalon halad majd. Érdemes megnézni az MKIF által készített animációt. Ebben szóba kerül, hogy milyen ütemezéssel, milyen munkafolyamatok révén jutnak el az új, kiszélesített pályához, illetve mi az a 2+1+1-es terelés lényege:  A Ezért áll az M1-es Bicskétől bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Magyar nyelvű közvetítés élőben az EICMA-ról!

Kövesd élőben magyar nyelven az EICMA 2025 leleplezéseit! Fedezd fel elsőként a legújabb NIU modelleket az ADVESmoto közvetítésében. A Magyar nyelvű közvetítés élőben az EICMA-ról! bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Az új CB1000GT, a nemzetközi premierjét ünneplő WN7 elektromos motorkerékpár és a V3R 900 E-Compressor Prototype mellett minden eddiginél több Honda E-Clutch rendszerrel megrendelhető modellel várja a látogatókat a Honda a Milánói Motorkiállításon

A Milánói Motorkiállításon (EICMA) mutatta be megújult, 2026-os európai modellválasztékát a Honda, élen az új CB1000GT-vel és a márka első sorozatgyártású motorkerékpárjával, a WN7-tel. A két új modell mellett büszkén állították pódiumra az – elektronikus szabályozású kompresszorral felszerelt V3-as motorral hajtott – V3R 900 E-Compressor Prototype tanulmánymodellt is, egyértelmű tanúbizonyítékát adva, hogy a világon elsőként alkalmazott motorkonstrukció fejlesztése gőzerővel zajlik.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]