A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) üzemeltetési keresésre.

Magyarul

Angolul

üzemeltetési
operating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját

Komoly torlódások várnak az autósokra hazánk legforgalmasabb autópályáján, miután szeptember elsejével elindultak a főpálya bővítési munkálatai. Ehhez kapcsolódik, hogy szeptember 8-án lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját, így a környező településekről ingázók kerülni kényszerülnek. Tavaly ősszel kezdte el az M1-es felújításának, szélesítésének előkészítését a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (MKIF), most pedig már gőzerővel zajlanak a bővítéshez közvetlenül kapcsolódó munkálatok. Sokakat érinthet, hogy 2025. szeptember 8-án hétfőn lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját, s ez a korlátozás előreláthatólag jövő év augusztus végéig fennmarad. Az MKIF alábbi illusztrációján jól látszik, melyik ágról is van szó. A környező településekről, azaz Biatorbágyról és Etyekről érkezők kénytelenek kerülőutat választani. Az MKIF létrehozott egy honlapot az M1 bővítésével összefüggésben, s rendszeresen tesz közzé híreket saját oldalán is Miként a cég közleményéből kiderül, a munkálatok több ütemben folynak majd a Pest vármegyei település közelében, és a végleges felhajtó építése majd’ egy évig tart. Megemlítik azt is, hogy az itt található M1-es hidat is átalakítják, hogy gond nélkül átférjen alatta a kiszélesített pálya. Szinte teljesen átalakul az M1-es Az M1-es autópálya 78 km hosszan, az M0-as autóút és a 94-es km-nél található Concó pihenő között bővül 2×3 sávra. Ezenfelül oldalanként egy-egy teljes értékű forgalmi sávként használható, úgynevezett intelligens leállósáv is épül, amelyet baleset, munkavégzés vagy nagyobb forgalom idején nyitnak meg a közlekedők ellőtt. Ez esteben akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom Budapest és Győr között, vagyis bízhatunk benne, hogy a nagyobb torlódásoktól még a forgalom szempontjából kiemelt időszakokban is elbúcsúzhatunk. A Magyar Állammal kötött koncessziós szerződés szerint az M0 és Bicske közötti szakasz 2028. augusztus 31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029. augusztus 31-ig készül el. Az MKIF azt javasolja az erre közlekedőknek, hogy válasszák az 1-es főutat, jóllehet arra is számíthatnak az itt autózók, hogy az építkezés okán annak forgalmát is korlátozzák. Sajtóközleményükben azt is hozzáteszik, hogy az 1-esen zajló ideiglenes munkálatokat a kevésbé forgalmasabb hétvégi és éjszakai időszakokra ütemezik. A Lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Tíz hasznos tanács és felszerelés az őszi-téli motorozáshoz

A hosszú és forró nyár után az ősz rövidebb nappalokat, hűvös reggeleket és gyakoribb csapadékot hoz, sőt a napfény beesési szöge is veszélyeket rejt – így készülj fel az őszi közlekedés kihívásaira! A Tíz hasznos tanács és felszerelés az őszi-téli motorozáshoz bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.