A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) üzem keresésre.

Magyarul

Angolul

üzem
factory

Keresési találatok a technikai leírásokban

Elektromos jármű (Electric Vehicle, EV)
Minden olyan közlekedési eszközt, amely elektromos üzemmódra (is) képes, EV (ti. Electric Vehicle), azaz elektromos jármű jelzővel illethetünk. BEV-ek, HEV-ek, PHEV-ek, REx-ek is ide sorolhatóak.
Teljesen hibrid vagy öntöltő hibrid (Full hybrid, self-charging hybrid)
Ezeket a modelleket fosszilis energiahordozó táplálja, de! Adott egy – akkumulátoros elektromos járművekénél (pl. BEV) jóval kisebb – akkumulátor, ezt tölti lassításkor a belső égésű motor nagy teljesítményű generátora is. A nagy teljesítményt igénylő helyzetekben (pl. előzés, emelkedő, gyorsítás stb.) egy – főtengelyhez vagy közvetlenül a kerekekhez – kapcsolódó villanymotort hajt meg – jellemzően rövid ideig – ez az akkumulátor, tehát dinamikusabbá teszi a járművet. Bizonyos modelleknél teljesen elektromos üzemre is képes a rendszer, de csak pár kilométeren át képes károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedni.
Lágy hibrid vagy enyhe hibrid (Mild hybrid)
A lágy, esetenként enyhe hibridként aposztrofált közlekedési eszközöknél a villanymotor kizárólag a belső égésű erőforrás segédjeként tesz szolgálatot, tisztán elektromos üzemmódra nem képes az autó.
Üzemanyagcellás jármű (Fuel cell electric vehicle, FCEV)
Az FCEV rövidítés azon modellekre utal, melyeknél úgynevezett üzemanyagcellában történik az áramtermelő folyamat. Ezekben hidrogéngáz oxidációja zajlik le, tehát víz, egyszersmind elektromosság keletkezik. A felszabaduló energiát természetesen az autó hajtására fordítják a gyártók.
Alternatív üzemanyaggal hajtott jármű (Alternative fuel vehicle, AFV)
Tulajdonképpen minden jármű ide sorolható, melynek hajtásához nem (csak) benzin vagy gázolaj szolgáltatja a hajtóerőt. A HEV-ek, PHEV-ek, EV-k és FCEV-k éppúgy e szegmensbe tartoznak, mint a napelemes, nukleáris, gázos (pl. LPG, CNG), sűrített levegős, faelgázosítós, nitrogénes stb. konstrukciók.
Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Idősebb autók műszaki vizsgája: üdvözli a döntést az Autóklub

A minap nyilvánosságra hozták az Európai Tanács idősebb autók műszaki vizsgája kapcsán megfogalmazott álláspontját. Eszerint marad az eddigi rendszer a korosabb járműveknél, mert a testület nem támogatta a szigorítást. Már egy ideje terítéken van az Európai Unióban, hogy miként módosítsák a közúti közlekedésre alkalmas járművekre vonatkozó szabályokat. Közülük is a műszaki vizsgával összefüggő elképzeléseket övezte a legnagyobb figyelem, tudniillik az Európai Bizottság szerette volna elérni, hogy a 10 évesnél idősebb kocsiknál az eddigi kettőről egy évre rövidüljön a műszaki vizsga érvényességi ideje. Több szakmai szervezet, közöttük a Magyar Autóklub is ellenezte a tervet, mivel ez hatalmas terhet róna az üzembentartókra, s a járműparkot alkotó autók többsége megfelelően karbantartott, így esetükben teljesen indokolatlan az évenkénti felülvizsgálat. Az Európai Tanács sem támogatta ezt a szigorítást, az uniós közlekedési miniszterek pedig elfogadták a tanácsi álláspontot, amely később az Európai Parlamenttel folytatandó tárgyalások alapja is lesz. A Magyar Autóklub országos hálózatának 44 pontján felkészült szakemberek végzik a vizsgáztatást, a honosítást és az egyéb tevékenységeket Fontos kiemelni mindemellett, hogy a Tanács döntése értelmében a jövőben nagyobb hangsúlyt helyeznek a különösen káros nitrózus gázok kibocsátásának vizsgálatára, jóllehet a tagállamok továbbra is eldönthetik, kötelezik-e műszakira a motorkerékpárokat vagy sem. Az EU elszánt abban is, hogy a jövőben összehangoltan lépjenek fel a tagállamok a kilométeróra-visszatekeréses csalások ellen, és javulást érjenek el a járműadatok elektronikus cseréjének felgyorsításában. Új elem az is, hogy az ideiglenes műszaki igazolást nemcsak a járművet regisztráló tagállam, hanem az EU más országa is kiadhatja, s ez a dokumentum legfeljebb hat hónapig lesz érvényes. A Idősebb autók műszaki vizsgája: üdvözli a döntést az Autóklub bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Magyar motorpiac: a Top 25 új motorkerékpár 2025-ben

„Megérkezett a magyar motorpiac 2025-ös toplistája: a BMW GS tovább tarol, a Kawasaki hatalmasat nőtt, a CFMoto pedig meglepetést okozott a 450 MT-vel.” A Magyar motorpiac: a Top 25 új motorkerékpár 2025-ben bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Az új CB1000GT, a nemzetközi premierjét ünneplő WN7 elektromos motorkerékpár és a V3R 900 E-Compressor Prototype mellett minden eddiginél több Honda E-Clutch rendszerrel megrendelhető modellel várja a látogatókat a Honda a Milánói Motorkiállításon

A Milánói Motorkiállításon (EICMA) mutatta be megújult, 2026-os európai modellválasztékát a Honda, élen az új CB1000GT-vel és a márka első sorozatgyártású motorkerékpárjával, a WN7-tel. A két új modell mellett büszkén állították pódiumra az – elektronikus szabályozású kompresszorral felszerelt V3-as motorral hajtott – V3R 900 E-Compressor Prototype tanulmánymodellt is, egyértelmű tanúbizonyítékát adva, hogy a világon elsőként alkalmazott motorkonstrukció fejlesztése gőzerővel zajlik.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]