A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) úszás keresésre.

Magyarul

Angolul

úszás
floating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

BYD Seal AWD tesztFelveszi a versenyt a német versenytársakkal

Egy héten át ismerkedtünk a BYD Seal összkerékhajtású csúcsváltozatával, amely a Tesla Model 3 által uralt közepes méretű villanyautók osztályában próbál szerencsét. No, de megéri az árát az 530 lóerős, minden jóval felszerelt kínai kocsi? Elképesztő iramot diktál a BYD, ugyanis a január elején közzétett beszámoló alapján tavaly 4 272 145 darab elektromos és tölthető hibrid hajtásláncú NEV-et (New Energy Vehicle-t, vagyis új energiával hajtott kocsit) értékesített világszerte, közülük több mint 207 ezer volt áramos. Kína elsőszámú NEV-gyártója decemberben is remekelt, tekintve, hogy – havi rekordot döntve – 514 809 darab személyautót adott el. Magyarországon szintúgy nagyszerűen fut a szekér, hiszen 2024-ben – vagyis az itthoni piacra lépés második évében – 1437 darab BYD-ra akadt vevő, ennek köszönhetően számos neves márkát megelőzött a távol-keleti gyártó. A 10,25”-os TFT-műszeregység grafikája elég egyszerű, és nem jó, hogy a fedélzeti számítógép csak az utolsó 50 km átlagfogyasztását hajlandó kiírni. Fényképek: Kovács Zsigmond A honi sikerben komoly szerepe van a Sealnek, ami – 355 eladott darabbal – a felsőközép-kategória előkelő hatodik helyét foglalta el, nem mellesleg a Tesla Model 3 után osztályának második legkelendőbb áramos négykerekűje lett, maga mögé utasítva a szintén közkedvelt BMW i4 és Hyundai Ioniq 6 típust. A kitűnő eredmények láttán bizonyára felmerül klubtagjainkban a kérdés, hogy mi a titka a 2022 nyarán bemutatott villanyautónak? Nos, az összkerekes kiadás előnyeire és hátrányaira egyaránt rávilágítunk! Megfelel az európai vevők igényeinek a BYD Seal? Mikor először láttam messziről a Sealt, a Porsche Taycan jutott eszembe, mivel a stuttgarti sportverda orrkialakítása és tetővonala a Changzhou-ban készülő modellt idézi fel. Közelebbről szemügyre véve aztán kiderül, hogy a 4800 mm hosszú, 1875 mm széles és 1460 mm magas négyajtós megannyi jellegzetes stílusjeggyel büszkélkedhet, kezdve az ívelt LED-csíkokkal ékesített első lökhárítóval, a cápafogakra emlékeztető küszöbdíszekkel vagy az apró fénydiódákból összeállított hátsó lámpacsíkkal. Szembetűnő a kétszínű, 19”-os kerék és zárt állapotban az ajtólemez síkjába visszahúzódó külső kilincs is, utóbbit könnyű kezelni, és a kézbe simuló fogantyú meghúzására feltárul a kékbe öltöztetett utastér. Nyolcvan milliméter híján három méter az ötcsillagos törésteszteredményt elért Seal tengelytávja, nem csoda, hogy bőséges a hátsó lábtér. Alapáras a metálfényezés, de az Indigo szürkéért és a Shadow zöldért 389 ezer forintos felárat kérnek Bármerre tekintünk, elsőrendű bőrkárpiton, selymes tapintású Alcantara (hasított bőrhöz hasonló, ámde szintetikus alapanyagú) betéteken, valamint szép felületű műanyagokon akad meg a szemünk. Ugyan muszáj mélyre ereszkedni beüléskor, roppant kényelmes és jó oldaltartású, szellőztethető első fotelek fogadnak, ráadásul a kellően tágas helynek és a széles tartományban állítható volánnak köszönhetően nyúlánk vezető is gond nélkül elfér. A második sorban szintúgy bőséges a térkínálat, és a magasabbak feje sem ütközik bele a teljes plafont kitöltő napfénytetőbe. Ha lenne beleszólásunk, hogy a következő ráncfelvarrásnál mit változtassanak meg a tervezők, a kissé szűk ajtózsebeket, a kardánalagútba rejtett, nehezen megközelíthető, nyitott polcot módosítanánk, valamint beszerelnénk egy pakolást megkönnyítő síalagutat az osztottan dönthető hátsó pad középső támlarésze mögé. Langaléta utas is zavartalanul elücsöröghet a BYD Seal második sorában, ahol számos zseb és tárolórekesz veszi körül az embert. Egyetlen negatívum, hogy a cipők alig férnek be az első ülések alá Hamar hozzászoktunk a hagyományos műszerfali és kormánykapcsolók működéséhez, de ugyanez nem mondható el az Android-alapú fedélzeti rendszerről. Noha a 15,6”-os képátlójú, fekvő vagy álló helyzetben is rögzíthető kijelzője szép grafikával jeleníti meg a tartalmat, a menüben sokszor „eltévedtünk”, és a kizárólag innen kezelhető klímarendszer beállítása is elvonja az ember figyelmét az útról. Egy sportkocsi is megirigyelné az 530 lóerőt Két évtizeddel ezelőtt a legdrágább sportkupék büszkélkedhettek félezer lovas erőforrással, most pedig a Seal adattáblázatában is 532 lóerő és 670 Nm (!) szerepel. Igaz, ez a kétmotoros, összkerekes átirat, a hátsókerék-hajtású alapmodell „csak” 313 LE-vel dicsekedhet. Bárhogy is, a 2,2 tonnás szedán szélvészgyors, hisz 3,8 másodperc alatt katapultál 100 km/órára. Sajnáltuk azonban, hogy a gázpedál nem azonnal, hanem számottevő késlekedéssel veszi a lapot, ráadásul 80-90 km/óránál már nem „harapnak” úgy a motorok, mint elinduláskor. Mikor öreguras tempóban közlekedtünk vele, a Normal, Sport, Snow (ti. hó) vagy Eco üzemmódok közül az utóbbit választottuk, mert abban a legtakarékosabb a Seal. Külön fedéllel zárhatjuk le a tágas, 53 literes első csomagtartót, azaz a frunkot. Épp beleférnek a töltőkábelek és a kötelező felszerelések S hogy milyen sebesen apasztja le a 82,5 kWh kapacitású, lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátort? Óvatos gázpedálkezeléssel 18-19 kWh/100 km étvágyat mértünk vegyes használatban, így megközelíthető a gyár által ígért 520 km-es hatótáv, jóllehet képességeit kiaknázva bőven 20 kWh/100 km fölé emelkedik a Seal fogyasztása. Szerencsére egyenáramú gyorstöltéssel 150 kW-tal szívhatja magába a delejt az aksi, így a 10 százalékra lemerített telep 37 perc alatt 80 százalékos szintig telítődik. Előnyére válik, hogy háromfázisú Wallboxról (vagyis otthoni töltőrendszerről) alig 9 óra alatt pumpálható fel a teljesen lemerített áramtároló. Nagyon élveztük, hogy az utastér nevesebb márkák jóval drágább autóit megszégyenítően csendes menet közben, s az igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futómű is kiváló előadással vett le minket a lábunkról. Elismeréssel szólhatunk az útfelülethez alkalmazkodó, változó keménységű lengéscsillapítókról, mivelhogy szinte bármilyen körülmények között példás úttartást és komfortos utazást szavatolnak. Kedvező benyomásokat szereztünk a két és fél fordulatos volánnal, valamint az erős, pontosan adagolható fékkel, ellenben az első keresztirányú holttérfigyelő két esetben is a frászt hozta ránk indokolatlan beavatkozásával. Igaz, hibáival együtt is jó vételnek számít a temérdek kényelmi és biztonsági felszerelést felsorakoztató, 19 290 000 forintért megvehető BYD Seal AWD Excellence, mely méltó ellenfele a nálánál drágább, viszont kevésbé komfortos Tesla Model 3-nak. A BYD Seal AWD teszt<br/>Felveszi a versenyt a német versenytársakkal bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Videó: így szól a 40 éve elfeledett, 500-as Pannónia!

Végre lezajlott a találkozó, ahol a nagyközönség is láthatta a Pannónia Domino névre keresztelt négyhengerest. A Videó: így szól a 40 éve elfeledett, 500-as Pannónia! bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.