A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) úszás keresésre.

Magyarul

Angolul

úszás
floating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját

Komoly torlódások várnak az autósokra hazánk legforgalmasabb autópályáján, miután szeptember elsejével elindultak a főpálya bővítési munkálatai. Ehhez kapcsolódik, hogy szeptember 8-án lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját, így a környező településekről ingázók kerülni kényszerülnek. Tavaly ősszel kezdte el az M1-es felújításának, szélesítésének előkészítését a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (MKIF), most pedig már gőzerővel zajlanak a bővítéshez közvetlenül kapcsolódó munkálatok. Sokakat érinthet, hogy 2025. szeptember 8-án hétfőn lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját, s ez a korlátozás előreláthatólag jövő év augusztus végéig fennmarad. Az MKIF alábbi illusztrációján jól látszik, melyik ágról is van szó. A környező településekről, azaz Biatorbágyról és Etyekről érkezők kénytelenek kerülőutat választani. Az MKIF létrehozott egy honlapot az M1 bővítésével összefüggésben, s rendszeresen tesz közzé híreket saját oldalán is Miként a cég közleményéből kiderül, a munkálatok több ütemben folynak majd a Pest vármegyei település közelében, és a végleges felhajtó építése majd’ egy évig tart. Megemlítik azt is, hogy az itt található M1-es hidat is átalakítják, hogy gond nélkül átférjen alatta a kiszélesített pálya. Szinte teljesen átalakul az M1-es Az M1-es autópálya 78 km hosszan, az M0-as autóút és a 94-es km-nél található Concó pihenő között bővül 2×3 sávra. Ezenfelül oldalanként egy-egy teljes értékű forgalmi sávként használható, úgynevezett intelligens leállósáv is épül, amelyet baleset, munkavégzés vagy nagyobb forgalom idején nyitnak meg a közlekedők ellőtt. Ez esteben akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom Budapest és Győr között, vagyis bízhatunk benne, hogy a nagyobb torlódásoktól még a forgalom szempontjából kiemelt időszakokban is elbúcsúzhatunk. A Magyar Állammal kötött koncessziós szerződés szerint az M0 és Bicske közötti szakasz 2028. augusztus 31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029. augusztus 31-ig készül el. Az MKIF azt javasolja az erre közlekedőknek, hogy válasszák az 1-es főutat, jóllehet arra is számíthatnak az itt autózók, hogy az építkezés okán annak forgalmát is korlátozzák. Sajtóközleményükben azt is hozzáteszik, hogy az 1-esen zajló ideiglenes munkálatokat a kevésbé forgalmasabb hétvégi és éjszakai időszakokra ütemezik. A Lezárták az M1-es biatorbágyi csomópontját bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Kiderült, 2026-tól milyen motorokat (nem) lehet B-vel vezetni

2026-tól változnak a KRESZ szabályai: kiderült, milyen motorokat lehet majd B kategóriás jogosítvánnyal vezetni Magyarországon. Elektromos és robogó modellek előnyben, a legtöbb 125-ös viszont kiesik. A Kiderült, 2026-tól milyen motorokat (nem) lehet B-vel vezetni bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

EURÓPA 120 LEGNAGYSZERŰBB ÚTJÁT ISMERTETI MEG A VEZETÉS SZERELMESEIVEL A HONDA INTERAKTÍV CIVIC TYPE R-TÉRKÉPE

Átfogó, interaktív térképet készítettek a Honda szakemberei a Civic Type R – közel 30 éves – európai történetének ünnepléseként. A gyűjtemény 25 ország 120 leglátványosabb útvonalát fogja össze, olyan lélegzetelállító szakaszokkal, felejthetetlen kanyarkombinációkkal és egyéb titkos kincsekkel ismertetve meg a sebesség szerelmeseit, amelyek életre szóló élményt nyújtanak.