A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) úszás keresésre.

Magyarul

Angolul

úszás
floating

Keresési találatok a technikai leírásokban

Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Ezért áll az M1-es Bicskétől

Október közepén új, szokatlan forgalmi rend lépett életbe a bővítés alatt álló M1-es autópálya Biatorbágytól Tatabányáig tartó szakaszán. Ez a korábbinál lényegesen nagyobb odafigyelést követel meg a járművezetőktől. Megmutatjuk, mi történt a sávokkal, s mi a probléma az új tereléssel. Miről szól a cikk? Mi változott az M1-esen október közepétől? Miért alakulnak ki dugók? Meddig marad ez a forgalmi rend? Örömmel tapasztalhattuk, hogy 2025. szeptember 1-én végre elindult az M1-es bővítése, így ha egyszer készen lesznek a munkákkal, 2×3 sávon haladhatnak a járművek hazánk egyik legzsúfoltabb gyorsforgalmi útján. Hiába a gondos előkészítés és a jól megtervezett kivitelezés, egy ilyen építkezés sok kényelmetlenséggel jár. Október 15. óta például azt tapasztalhatják az M0-ás és Tatabánya közötti szakaszon közlekedők, hogy megváltozott a terelés és szokatlan forgalmi rend lépett életbe. A vállalat arra törekszik, hogy csak a legszükségesebb esetben zavarja a forgalmat, és ha lehet, 9 óra után, a csúcsidőszak végeztével kezdenek hozzá az esetleges új terelési munkálatokhoz. Magunk sajnos tapasztaltunk már olyat, hogy 8 óra körül folyt a sávok átalakítása, ennek köszönhetően pedig jókora torlódás alakult ki. Fénykép és nyitókép forrása: MKIF Némileg meglepő megoldáshoz folyamodott a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (MKIF), hogy mindkét irányban továbbra is 2-2 sávon haladhasson a forgalom. A Győr irányába haladók a leálló és a külső sávot használhatják, míg a főváros felé tartóknak egy sávja maradt a jobb pályán, egy pedig a szembe jövők oldalán fut. Első olvasatra nincs semmi gond ezzel a 2+1+1 felosztással, de aki már jött Budapest felé, bizonyára meglepődött a megvalósításon. Figyeljen a forgalmi rendre: nincs menekvés a belső sávból! Tatabánya-Óváros kijárat után nem sokkal jön a terelés, mikor is a belső sávot átvezetik az elválasztórész túlsó oldalára, a külső pedig halad tovább a jobb pályán. A gond az, hogy aki a belső sávot választja, több mint 30 kilométeren át be van ide szorítva, mert sem lehajtóhoz, sem benzinkúthoz nincs kivezetés. Eközben a külső szolgál tulajdonképpen „gyűjtősávként”, mivel aki Óbaroknál, Bicskénél, Herceghalomnál stb. fel szeretne menni az M1-esre, abba csatlakozik be. Mindez azért okozhat kellemetlen meglepetéseket a sofőröknek, mert nincs átjárás a két, főváros felé tartó aszfaltcsík között. Vagyis ha esetleg beáll a forgalom a belsőben, akkor az „odaszorult” sofőrökre végtelen araszolás vár. Igaz, a külsőben is csak annyival jobb a helyzet, hogy az ott autózóknak legalább megvan a lehetőségük letérni valamelyik kihajtónál. A szokatlan forgalmi rend első hetében belefutottunk néhány több kilométeres dugóba. Akadt olyan nap, mikor a belső sáv teljesen megállt, a külsőben viszont csak lézengtek a gépkocsik, de ennek ellenkezőjével is találkoztunk. Fénykép forrása: Pulai László Ezt mondja az MKIF a szokatlan forgalmi rendről Megkérdeztük az MKIF-et, miért ily módon oldották meg a sávelosztást. A cég azt írta, a több helyen történő üzemi átjáró megnyitásának kérdését szakembereik az előkészítés folyamán megvizsgálták. Arra jutottak, hogy a Budapest felé vezető két sáv összefűzése baleseti gócpontok kialakulását eredményezhetné. Hozzátették azt is, a Tatabánya utáni átterelés előtt számos helyen, több előjelző táblán tudatják az utazókkal, hogy a terelés hosszabban tart, illetve melyik sávból érhetik el a csomópontokat, pihenőhelyeket, töltőállomásokat.  Azt is elárulták, hogy ezzel az ideiglenes forgalmi renddel és a szokatlan terelés következményeivel még jó sokáig, várhatóan 2026 őszéig kénytelenek leszünk együtt élni. Ezt követően – a Hegyeshalom felé vezető oldal visszabontásának és újraépítésének ideje alatt – a forgalom a főváros és Győr irányába is 2-2 sávon, a Budapest felé vezető pályaoldalon halad majd. Érdemes megnézni az MKIF által készített animációt. Ebben szóba kerül, hogy milyen ütemezéssel, milyen munkafolyamatok révén jutnak el az új, kiszélesített pályához, illetve mi az a 2+1+1-es terelés lényege:  A Ezért áll az M1-es Bicskétől bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Csodaszép bajnokmotorral bővül a Yamaha kínálata

Yamaha XSR900 GP 2026 Legend Yellow: YZR500-hagyaték, Kenny Roberts öröksége, sárga–fehér speedblock dizájn, 890 cm³ CP3 háromhengeres, 119 LE. Elérhető 2026 májusától, EICMA 2025 premier. A Csodaszép bajnokmotorral bővül a Yamaha kínálata bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]