A világsztárok mellett négy magyar pilótának is szurkolhatsz a hétvégi összecsapásokon.
A világsztárok mellett négy magyar pilótának is szurkolhatsz a hétvégi összecsapásokon.
Néhány hónapja már megvásárolható Németországban a legújabb környezetkímélő üzemanyag, az E20 benzin. Egyelőre tesztelik az új naftát a Mannheimben megnyílt első töltőállomáson, de ha beválik az új bioetanol-keverék, akkor néhány éven belül nálunk is megjelenhet. Az E20 benzin bevezetése régóta napirenden van Európában, tudniillik már a 2010-es évek elején szóba került, hogy piacra dobnának egy ilyen, akár 20% bioetanolt tartalmazó üzemanyagot. A most is széles körben elterjedt E10 (legfeljebb 10% etanol), illetve E5 (maximum 5% etanol) több mint egy évtizede velünk van. Ezek elsősorban azért jelentek meg a kutakon, hogy csökkenjen a közlekedésből származó üvegházhatású gázok emissziója. Igaz, árusításuk kezdete óta megosztják az autóstársadalmat, mert az etanol sok kellemetlenség forrása, mivel az E10 hajlamos viszonylag hamar, néhány hónapnyi tankban állás után megromolni. Ilyenkor úgynevezett fázisszétválás megy végbe, ennek okán az etanol kiválik a benzinből, majd leüllepedik, s eltömítheti az üzemanyagrendszer részeit. Miért előnyös az E20 benzin? Régóta tudható, hogy ha a fosszilis benzint részben megújuló alapanyagokból, például cukorrépából, burgonyából vagy gabonából előállított előbioetanollal helyettesítenek, akkor számottevő mértékben csökkenthető a károsanyag-kibocsátás a teljes gyártási és felhasználási láncban. Kimutatások szerint már az E10 is évente mintegy hárommillió tonna CO₂-megtakarítást jelent csak Németországban, vagyis a 20%-os bioetanol-tartalom további megtakarítással kecsegtet. Természetesen egy nem túl gyakran hangoztatott árnyoldala is van az alkohol ipari célú alkalmazásának, ugyanis mérséklődik miatta az élelmiszertermeléshez fenntartott földterületek nagysága. Rossz hír, hogy az E20-tól nő az erőforrás fogyasztása és csökken a teljesítménye. Európában a járműgyártók még nem adtak hivatalos jóváhagyást az E20-ra. Fényképek forrása: Freepik Jelenleg csak a hosszú távú hatásokat vizsgáló tesztben résztvevő autósoknak adják el az E20-at, mivel a németországi és európai szabvány (DIN EN 228) mindössze 10% etanol hozzáadását teszi lehetővé. A rendelkezés módosítása, valamint a járművek és az infrastruktúra felkészítése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az új hajtóanyag a nagyközönség számára is elérhetővé váljon. Fontos megjegyezni azt is, hogy a mostani teszt során használt E20 tényleges etanoltartalma körülbelül 13%, mivel a járművek még nincsenek teljesen felkészítve erre a keverékre. Az elnevezés tehát a jövőbeli célra utal. Milyen autókba tölthető az E20 benzin? Az ADAC műszaki vezetője, Karsten Schulze szerint a 20%-os bioetanol-arány „jelentős CO₂-megtakarítási potenciált” rejt magában. A legismertebb német autóklub már évekkel ezelőtt támogatta a keverési arány növelését, és örömmel fogadta a mannheimi tesztet. Jelenleg a korszerűbb európai kocsik többségéhez legfeljebb az E10-es használatát engedik meg a gyártók, a lényegesen nagyobb etanol tartalmú naftához a motorok és az üzemanyagrendszer egyes elemeinek (tömítések, csövek, befecskendezők stb.) módosítására lesz szükség. Tegyük hozzá, néhány japán és amerikai modellnek — különösen az E85-ös, tehát 85 százalékos etanoltartalmú üzemanyaghoz tervezett flexi-fuel járműveknek — meg sem kottyanna az E20, ám ezekből elég kevés fut a kontinens útjain. Arra is muszáj felhívni a figyelmet, hogy a régebbi, karburátoros motoroknál, a gumikomponenseket tartalmazó üzemanyag-vezetékkel szerelt járgányoknál és az üvegszálas műanyag tankkal készült típusoknál ellenjavalt az új benzinfajta alkalmazása, mert komoly műszaki problémákhoz vezet. Aki keveset autózik, szavazzon az E5 benzinre vagy azokra a prémium üzemanyagokra, amikben az etanolt valamilyen más adalékkal, például etil-tercier-butil-éterrel (ETBE) helyettesítik! Mikortól árulják Magyarországon az E20 üzemanyagot? A szakemberek azzal számolnak, hogy az E20 széles körű bevezetésére néhány éven belül kerülhet sor, amennyiben az EU és a tagállamok előírásait is ehhez igazítják. Arra számítunk, hogy a közép-európai országok, így hazánk döntéshozói egyelőre kivárnak, és a német piac tapasztalatait követően, a huszas évek végén tűnhet majd fel az új üzemanyag az itthoni kutakon. Gyakori kérdések az E20 benzin kapcsán Milyen előnyei vannak az E20-nak? Kevesebb CO₂-kibocsátás (akár 80%-kal kisebb az előállítás során, mint a fosszilis benzinnél) Megújuló alapanyagokból készül (cukorrépa, gabona, burgonya stb.) Valószínűleg nem lesz drágább, mint az E10 Hosszú távon hozzájárulhat a klímacélok teljesítéséhez Vannak hátrányai is? Ennek érdekében élelmiszertermelő földterületeket vonnak ki a művelésből Szükség van a szabványok módosítására és a járművek felkészítésére A magasabb etanoltartalom kissé növelheti a jármű fogyasztását (etanol energiatartalma kisebb, mint a benziné), s jelenleg kevés európai autó alkalmas E20-ra A várakozások szerint az E20 benzin ára a jelenlegi E10-éhez hasonló szinten mozoghat majd, a pontos összeg azonban attól függ, mikor és milyen feltételekkel válik széles körben elérhetővé, illetve mekkora adóval sújtják. A Hamarosan itt az E20 benzin – tölthetjük régebbi autókba is? bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.
Az E5 és az E10 után itt az E20, a legújabb üzemanyag, melynek már meg is kezdődött az árusítása, és csak idő kérdése, hogy Magyarországon is megjelenjen. Röviden összefoglaljuk, mit érdemes tudni a környezetbarátként hirdetett benzinről. A Hol kapható, miért olcsóbb és mennyi etanol van benne? Mindent az új E20 benzinről! bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.
A CUV e: a vállalat második kétkerekű EV-je Európában, s igen fontos szerepe lehet a Honda céljainak elérésében, miszerint 2040-re teljes motorkerékpár-kínálatát szeretné karbonsemlegessé tenni.
A filmekben régóta fonotos szerepet kapnak az ipari gépek, járművek és különleges berendezések. Gyakran felbukkannak a vásznon harci vagy ipari célú exoskeletonok is, melyek extra […]