A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) tengely keresésre.

Magyarul

Angolul

tengely
arbour
arbor
axle
pin
shaft
spindle
spool

Keresési találatok a technikai leírásokban

Teljesen hibrid vagy öntöltő hibrid (Full hybrid, self-charging hybrid)
Ezeket a modelleket fosszilis energiahordozó táplálja, de! Adott egy – akkumulátoros elektromos járművekénél (pl. BEV) jóval kisebb – akkumulátor, ezt tölti lassításkor a belső égésű motor nagy teljesítményű generátora is. A nagy teljesítményt igénylő helyzetekben (pl. előzés, emelkedő, gyorsítás stb.) egy – főtengelyhez vagy közvetlenül a kerekekhez – kapcsolódó villanymotort hajt meg – jellemzően rövid ideig – ez az akkumulátor, tehát dinamikusabbá teszi a járművet. Bizonyos modelleknél teljesen elektromos üzemre is képes a rendszer, de csak pár kilométeren át képes károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedni.
Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.
Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Drónnal is ellenőrzik a motorosokat a bajnai szerpentinen

A Komárom-Esztergom vármegyei rendőrség május utolsó hétfőjén jelentette be, hogy a környéken élők ismétlődő panaszai nyomán a jövőben sűrűbben tartanak közlekedésbiztonsági akciókat a 1119-es úton, főként hétvégenként. A tányérsapkások – a hagyományos módszerek mellett – drónnal, a levegőből is ellenőrzik a motorosokat a közlekedők testi épsége érdekében. Elsősorban hétvégén és főként a motorosokat ellenőrzik drónnal a Bajna-Héreg szakaszon. Fényképek forrása: police.hu Miként a Hegylakok.hu. írja, a rendőrség célja a balesetek számának visszaszorítása azon az útvonalon, amelyet tavasszal és nyáron rengeteg motoros használ. Drónnal is ellenőrzik a bukósisakosokat az 1119-es út Bajna és Héreg közötti szakaszán A Tát–Bajna–Héreg–Tarján közötti, 35 kilométeres útszakaszon minden hétvégén sok motoros közlekedik, és sajnos az országos átlagnál gyakrabban történnek balesetek azon kevesek miatt, akik – a döntő többséggel szemben – nem képesek higgadtan, a többiek biztonságára odafigyelve róni a kilométereket. Itt sajnos jóval magasabb a balesetben vétkesként megsérült motorvezetők aránya is, így érthető, hogy a lakók a rendőrség segítségét kérték. Csökkent a használt motorok ára A Hegylakok.hu szemlézte az MTI hírét, mely szerint a kereslet növekedése mellett a legnépszerűbb tíz használt modell átlagára átlagosan 6,8 százalékkal mérséklődött az év első négy hónapjában a 2024-es adatokkal összevetve. Miként írják, az idősebb vasak iránt nagyobb a kereslet, legalábbis erre utal, hogy a korábbi 9,8 helyett már 10,7 év az átlagéletkor. A beszámoló alapján továbbra is egy bajor túraenduró, az R 1200 GS a vevők kedvence, és az is kiderült, hogy milyen sokan keresik a BMW és a Suzuki modelljeit. A statisztikákra és a lakossági visszajelzésekre reagálva három érintett település – Bajna, Héreg és Tarján – önkormányzata nemrég együttműködési megállapodást kötött a vármegyei rendőr-főkapitánysággal. A május 23-án, Héregen aláírt, nagy jelentőségű szerződés alapján a rendőrség rendszeres közlekedési akciókkal lép fel a szabálytalankodók ellen, különösen a hétvégi napokon. A fokozott ellenőrzések során motorosrendőrök mellett fejlett, nagy felbontású kamerával felszerelt drónokat is bevetnek, hogy hatékonyabban tudják figyelemmel kísérni a forgalmat és rögzíteni a szabálysértéseket – különösen a kanyargós, balesetveszélyes szakaszokon. A Drónnal is ellenőrzik a motorosokat a bajnai szerpentinen bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

A Dél-Dunántúli Motoros Egyesület felhívása: „Ha idejöttök, tartsátok be a KRESZ-szabályokat!”

Elkezdünk óvodás szintű szóvicceket gyártani Visegrádról és lepontozzuk az ott működő hoteleket, melyekben soha nem jártunk... Vagy lehetünk felnőttek, mint a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület tagjai. A A Dél-Dunántúli Motoros Egyesület felhívása: „Ha idejöttök, tartsátok be a KRESZ-szabályokat!” bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Sportolj és mozogj könnyedén a Dnsys X1 segítségével!

​Rohamléptekkel bővül a különböző robotterápiás készülékek és járást, illetve mozgást segítő exoskeletonok kínálata. Jó hír, hogy egyre több, átlagembernek is megfizethető eszközt dobnak piacra, ilyen […]