A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) PTO keresésre.

Angolul

Magyarul

PTO
TLT
teljesítményleadó tengely
segédhajtás

Keresési találatok a technikai leírásokban

Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Ha ilyen rendszám van a kocsidon, garantált a büntetés!

Hivatalos hatósági jelzésnek tűnő plakettek bukkantak fel a közösségi oldalakon. Utánajártunk, mi az igazság a valódinak látszó, kamu rendszám használatával kapcsolatban. A Hegylakok.hu motoros magazin egyik olvasója küldte be azt a képet, ami egy első pillantásra valódinak tűnő rendszámot ábrázol. A jelzés formátuma nagyon hasonlít a 2022-ben bevezetett új plakettre, ám gyanús, hogy túl sok betű és szám szerepel a táblán. Nézzék csak! A sötétpirosra festett karakterek formája emlékeztet a most is kiadott rendszámoknál használt betűtípusra, ám a figyelmes szemlélőnek azonnal feltűnhet, hogy valami nem stimmel e jelzéssel. Fényképek forrása: Facebook Az is szemet szúrhat, hogy nincs rajta uniós és magyar zászló, csak két, címernek látszó, kerek embléma. Olyan, mintha valódi rendszám lenne, de kamu Az interneten hamar rábukkantunk a megfejtésre, éspedig, hogy ezt a jelzést a magyar állam létezését tagadó, UCC-mozgalom egyes tagjai készítették. A csoport ráadásul házilagos forgalmi engedélyt is mellékel a táblához, és azzal bíztatja tagjait és híveit, hogy ezekkel bátran közlekedhetnek, megspórolva például a kötelező biztosítás, a műszaki vizsga és az úthasználat költségét. Azzal nem lenne gond, ha valaki ilyen kamu rendszámot tesz például az autója ablakába dísznek, ugyanakkor ezeket a táblákat egyesek úgy árulják több tízezer forintért, mintha teljesen legálisan használhatóak lennének. Korábban már készült egy leleplező riport erről a tevékenységről, sőt azt is megnézhetjük, hogy milyen szürreális jelenetek zajlottak le a csoport egyik tagjának igazoltatása közben. Bárhogy is, senkinek nem javasoljuk, hogy a hivatalos, okmányirodában kiadott hatósági jelzést eltávolítsa a helyéről, és másik – valódi vagy kamu – rendszámmal pótolja azt. Már önmagában az eltávolítás három évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható, aki pedig rendszámokkal üzletel, öt év börtönt kockáztat. A Ha ilyen rendszám van a kocsidon, garantált a büntetés! bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Már évente 60-70 ezer e-motor áll forgalomba Európában

„Európában évente közel 70 ezer elektromos motorkerékpár áll forgalomba. A NIU vezeti a piacot, miközben több országban robbanásszerű növekedés tapasztalható.” A Már évente 60-70 ezer e-motor áll forgalomba Európában bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]