A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) PS keresésre.

Angolul

Magyarul

PS
szervokormányzás

Keresési találatok a rövidítések között

SIPS
hu Oldalütközés-védelem (pl. Volvo)
en Side-Impact Protection System
SPS
hu Napállás-érzékelő
en Solar Position Sensor
TPS
hu Gázpedálállás-érzékelő
en Throttle Position Sensor
UPS
hu Befecskendezőegység-rendszer (pl. Volkswagen)
en Unit Pump System

Keresési találatok a technikai leírásokban

Kerék (köznyelven: felni, lemezfelni, alufelni, könnyűfém felni, papucs)
A kereket mindenki ismeri, azt azonban csak kevesen tudják, hogy az autók (személygépkocsik) kerekeinek milyen tulajdonságai vannak. A hagyományos acélfelni (lemezfelni) két részből áll. Van a függőleges, oldalról látszó, köralakú rész, amin a kerékcsavarok furatai, illetve a fék hőleadását elősegítő nyílások vannak, ez a keréktárcsa, és van a tárcsát körülölelő, széles karika, amire a gumit (abroncsot, köpenyt) szerelik, ez az úgynevezett ráf. Figyelem, a dísztárcsa és a keréktárcsa nem ugyanaz – dísztárcsa egy műanyag vagy fém takaróidom, amit a kerékre (keréktárcsára) pattintanak fel, hogy szebb legyen, illetve hogy védve legyen a külső behatásoktól. A klasszikus acélfelni helyett bevett szokás alufelnit szerelni a kocsira. Ez az elnevezés megtévesztő lehet, mert nem tiszta alumíniumból készülnek a kerekek, hanem különféle alumíniumötvözetekből (angolul alloy), hogy jobban bírják a strapát. Ezért aztán a könnyűfém kerék vagy könnyűfémkerék-garnitúra szerencsésebb szóhasználat, az előnyökről pedig az érdemes tudni, hogy a könnyűfém felnik túlnyomó többségükben egy részből állnak, nem rozsdásodnak és könnyebbek, mint az acélfelnik, viszont sérülékenyebbek. Bárhogy is, a kerekeknél általában a kerékátmérő a legfontosabb információ. A „15-ös felni” azt jelenti, hogy a kerék – gumiabroncs nélküli – átmérője 15 col, azaz 15 hüvelyk vagy 15 inch, átszámítva 38,1 cm. Ugyanez a helyzet egyéb méreteknél is. Ha a szerelő azt mondja, hogy „kéne egy garnitúra 16-os téli gumi”, akkor 16 colos, azaz 16 hüvelykes vagy 16 inches, átszámítva 40,64 cm átmérőjű kerékre gondol. Ez azért fontos, hogy a kerék igazodjon az autó méreteihez. Ha kisebb a gyárinál, a kocsi túl közel kerül a talajhoz, ha nagyobb, nem fér be a kerék a helyére, tehát hozzáér a karosszériához. Emellett van a keréknek (felninek) szélessége, amit ugyancsak colban (hüvelykben, inchben) közöl a gyártó, és azt határozza meg, hogy milyen széles gumiabroncs szerelhető fel a kerékre és van úgynevezett „ET-szám”, azaz „Einpress Tiefe” (magyarul benyomási mélység vagy bepréselési mélység), ami azt mutatja, hogy „milyen mélyen nyúlik be a felni a kocsi alá”. Ez az érték kerék- és autótípusonként, illetve márkánként eltérő lehet, és nagyon figyelni kell rá, mert ha túl mélyre nyúlik be a kerék, illetve a gumi, hozzáérthet a futóműhöz, a karosszériához stb. Ezt szakszerűen úgy írjuk le egyébként, hogy az ET-szám azt a távolságot adja meg milliméterben, ami a felni felfogatási pontja (a kerékagy és a keréktárcsa találkozása) és a felni függőleges középsíkja között mérhető. Az autótuning és a hatalmas papucsok megszállottjainak érdemes tudnia, hogy ha a kerék méretei eltérnek a gyáritól, teljesen más irányból és más mértékben érik az erőhatások a futómű-alkatrészeket, tehát jelentősen nő a gumiágyazások (szilentblokkok), gömbfejek, bekötési pontok, csapágyak, stabilizátorrudak, lengőkarok, kormányösszekötők terhelése (gyorsan tönkre mennek), és az autó úttartása is számottevően romlik. A futómű-geometria a járműtervezés egyik legkényesebb pontja, nem érdemes ész nélkül változtatni rajta! Egy jól elhelyezett, ideális méretű, ámde kicsit, vékony kerék sok esetben jobb tapadást nyújthat, mint egy 20 colos „görgő”, ha az nem illik a kocsira. Mi romolhat el egy keréken? Alakváltozás, deformálódás, sérülés Hiba oka: A kerék, illetve valamelyik alkatrész már nem gyári formájú. Pl. tojásalakú a ráf, horpadt, megvetemedett a keréktárcsa, sérült a felni pereme. Hiba következménye: Ráz a kerék és ráz a kormány (mindig vagy csak bizonyos sebességtartományokban). Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb mihamarabb javítani a felnit. Figyelem! A gumiabroncs hibája (pl. belső kordszálszakadása) ugyancsak okozhat rázkódást, első lépésben tehát az abroncsokat vizsgáljuk meg! Megoldás: Felni cseréje vagy javíttatása. A deformálódott kereket „görgőzni” szokták, ami annyit jelent, hogy addig egyengeti egy körbe-körbe járó görgő a ráfot, amíg újra tökéletesen köralakú lesz. A padkázott alufelni, könnyűfém kerék javítása úgy történik, hogy a sérült, hiányzó részre fémet púpot visznek (hegesztenek) fel, amit aztán addig csiszolnak, amíg felső síkja egy vonalban lesz a körülötte található, eredeti felülettel. Ezt követően újrafestik a kereket, hogy ne látszon a javítás.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Újra kapható a Simson Schwalbe? Igen, de az ára rémisztő…

A Simson Schwalbe név már a múlté. Az új nemzedéket a müncheni Govecs gyártja, és eSchwalbe emblémával, ultramodern elektromos robogóként küldi hadba. A klasszikus formaterv és az erős, környezetbarát hajtáslánc kétségtelenül vonzó, az ár viszont túlzónak tűnik. Az A1 és A1B kategóriás jogosítvánnyal vezethető modell különösen érdekes, mivel néhány európai országban még motoros engedély nélkül is használható, és akár 120-130 kilométert is megtehet egyetlen töltéssel, de sajnos az ára miatt aligha terjed el tömegesen… Megkezdődött a továbbfejlesztett eSchwalbe árusítása Az eSchwalbe benzines, kétütemű elődjeihez mérten jelentős fejlődésen ment keresztül. Bár a hajtáslánc csak 48 voltos rendszert használ – szemben a riválisok 72 voltjával –, teljesítménye versenyképes: a csúcsteljesítmény 8,5 kW, míg a névleges 6 kW. Szó se róla, a mai Schwalbe nagyon hasonlít az eredeti Simson gyártmányúra, ezért könnyű lesz elcsábítani az elektromos mobilitásban hívő, de nosztalgiázni vágyó vásárlókat. A retrodivatot lovagolja meg a közelmúltban itthon is megjelent Jawa márka is, igaz, annak típusai kizárólag hagyományos erőforrással készülnek A két akkumulátor együttes kapacitása 4,6 kWh, amely a 3–4 kWh/100 km-es fogyasztás alapján valóban elég lehet 100-120 kilométeres hatótávra. Ehhez hozzájárul a visszatáplálásos fékezés is, melynek köszönhetően a mozgási energia is hasznosul. A korábbi, 2019-es modell nagyobb akkumulátorral is rövidebb távra volt képes, magyarán a mostani változat hatékonyabb, egyúttal jobban kihasználja energiaforrásait. Töltése sem időigényes: a gyártó szerint 20-ról 80%-ra alig két óra alatt „felpumpálható” az aksi. Íme az eredeti Simson Schwalbe, ami egykor hazánkban is az utcakép része volt. Manapság 500-700 ezer forintot is elkérnek egy szép állapotú példányért. Fénykép: Pulai László A robogó színes TFT-műszeregységet, LED-es világítást, valamint korszerű elektronikát kapott. A két nagyméretű akkuval együtt is csak 136 kilogrammot nyom, ami jónak számít ebben az osztályban. Ugyanakkor a praktikum kárára ment a formahűség: a nyereg alatti tároló nagyon kicsi, mindössze egy ötliteres rekesz maradt a telepek mellett, jóllehet a gyártó hátsó dobozos kiegészítést ígér. Ismét itt a Schwalbe – de honnan indult a története? 1958 – Az NDK-ban bemutatják az eredeti KR 50 modellt, a későbbi Schwalbe előfutárát. 1964 – Megszületik a Simson KR 51 Schwalbe, amely gyorsan népszerű lesz az hazájában. 1970-es évek – Sokezer Schwalbe robogó fut a keletnémet utakon, rengeteg hívet szereznek egyszerűségük és strapabíróságuk okán. 1986 – Több mint egymillió legyártott példány után befejeződik az eredeti Schwalbe gyártása Suhlban. 1990 – A német újraegyesítés után kultuszmotorrá válik az NDK-s örökség részeként. 2000-es évek eleje – A nosztalgiahullám hatására nő az érdeklődés a veterán példányok iránt. 2014 – A Govecs nevű müncheni vállalat bejelenti, hogy elektromos változatban újraéleszti a Schwalbét. 2017 – Megjelenik az első eSchwalbe, amelyet még sok gyermekbetegség sújt, de nosztalgikus formatervének hála nagy figyelmet kelt szerte Európában. 2019 – Jön a továbbfejlesztett változat, ám még mindig korlátozott hatótávval és magas árral. 2025 – A legújabb eSchwalbe jól használható és modern technikával büszkélkedő járgány – kérdés, elég lesz-e mindez a sikerhez. Azonban minden előrelépés ellenére sem lehet szó nélkül elmenni a vételár mellett: az újdonságért – átszámítva – 3,6 millió forint körüli összeget számítanak fel az előrendelési időszakban. Ez különösen soknak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy a versenytársak ennél nagyobb teljesítményt és hasonló hatótávot kínálnak akár feleennyiért is. Ezért kérdéses, hogy a Schwalbe új formájában megközelítheti-e kétütemű motoros felmenője népszerűségét. A Újra kapható a Simson Schwalbe? Igen, de az ára rémisztő… bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Az utak állapota miatt 80 km/órára csökkentik a motorok sebességhatárát – az autók 120-szal mehetnek

A nagy hőingadozás miatt nyáron különösen veszélyessé válhat a többször javított, de így is kimondottan rossz állapotú aszfalt. Jobb megoldás híján sebességkorlátozást vezetnek be. A motorosoknak... A Az utak állapota miatt 80 km/órára csökkentik a motorok sebességhatárát – az autók 120-szal mehetnek bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Sportolj és mozogj könnyedén a Dnsys X1 segítségével!

​Rohamléptekkel bővül a különböző robotterápiás készülékek és járást, illetve mozgást segítő exoskeletonok kínálata. Jó hír, hogy egyre több, átlagembernek is megfizethető eszközt dobnak piacra, ilyen […]