A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) motor keresésre.

Magyarul

Angolul

motor
engine
motor
bike
power unit
motor bicycle
motor bike

Keresési találatok a technikai leírásokban

Akkumulátoros elektromos jármű (Battery Electric Vehicle, BEV)
Az akkumulátoros elektromos járművek táborába azon közlekedési eszközöket soroljuk, melyek energiaellátásáról beépített, nagy teljesítményű akkumulátor, hajtásáról pedig villanymotor gondoskodik. A telep egyebek mellett közműhálózatról (pl. konnektor) vagy megújuló energiaforrásból származó árammal (pl. napelem, szélerőmű stb.) tölthető, belső égésű motor nincs a járműben.
Külső áramforrásról is tölthető, hibrid hajtásláncra épülő, elektromos jármű (Plug-in Hybrid Electric Vehicle, PHEV)
Ez a konstrukció a belső égésű és a villanymotorral felszerelt járművek előnyeit ötvözi, tehát benzin/gázolaj és elektromos áram egyaránt szolgálhat energiaforrásként. Utóbbit a beépített akkumulátorból nyeri a rendszer, amelynek töltéséről elsősorban a belső égésű motor, illetve az energia-visszanyerő fékrendszer gondoskodik, de akár külső áramforráshoz is csatlakoztatható – ez utóbbira utal a plug-in, azaz dugd be (a konnektorba) kifejezés.
Hatótávnövelt elektromos jármű (Range-extended EV, REx)
Bizonyos modelleknél az elektromos hajtáslánchoz, illetve az akkumulátorhoz úgynevezett hatótávolság-növelő (ti. range extender, azaz REx) belső égésű motort társítanak. Ha a fő energiaforrásként szolgáló akkumulátor merülni kezd, és a tulajdonosnak nincs lehetősége külső áramforráshoz csatlakoztatnia, a generátorral felszerelt REx-motor és a hozzá kapcsolt áramfejlesztő (köznyelven: generátor) működésbe lép, és feltölti a telepet.
Hibrid autó (Hibrid, hybrid vagy HEV)
Ez a gyűjtőnév minden olyan elektromos energiával (is) hajtott járműre ráaggatható, amibe belső égésű és villanymotort egyaránt beépítettek. Létezik teljesen hibrid (angolul: full hibrid, más néven öntöltő hibrid), lágy hibrid (angolul: mild hybrid) és külső áramforrásról tölthető hibrid (angolul: plug-in hybrid) is.
Teljesen hibrid vagy öntöltő hibrid (Full hybrid, self-charging hybrid)
Ezeket a modelleket fosszilis energiahordozó táplálja, de! Adott egy – akkumulátoros elektromos járművekénél (pl. BEV) jóval kisebb – akkumulátor, ezt tölti lassításkor a belső égésű motor nagy teljesítményű generátora is. A nagy teljesítményt igénylő helyzetekben (pl. előzés, emelkedő, gyorsítás stb.) egy – főtengelyhez vagy közvetlenül a kerekekhez – kapcsolódó villanymotort hajt meg – jellemzően rövid ideig – ez az akkumulátor, tehát dinamikusabbá teszi a járművet. Bizonyos modelleknél teljesen elektromos üzemre is képes a rendszer, de csak pár kilométeren át képes károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedni.
Lágy hibrid vagy enyhe hibrid (Mild hybrid)
A lágy, esetenként enyhe hibridként aposztrofált közlekedési eszközöknél a villanymotor kizárólag a belső égésű erőforrás segédjeként tesz szolgálatot, tisztán elektromos üzemmódra nem képes az autó.
Hűtőfolyadék-szivattyú (köznyelven: vízpumpa)
A benzines és a dízel motorokban üzemanyag ég el, ilyenformán jelentős hő keletkezik. Hogy az erőforrás ne hevüljön túl, a mérnökök hűtőrendszert építenek köré, amiben fagyálló, glikolbázisú hűtőfolyadék, köznyelven hűtővíz kering. Ez az anyag a motorban kialakított járatokon (folyadéktér, folyadékköpeny, hűtőköpeny) áthaladva elvonja a hőt, majd az autó elejére helyezett, menetszél és elektromos ventilátor által hűtött radiátorba (hűtőradiátor) áramolva leadja azt. Ezt követően, immáron lehűlve visszatér a motorba, hogy ismét elvonja a hőt, s gátját állja a túlmelegedésnek. Nos, ezt hűtőfolyadékot keringteti körbe-körbe a motor oldalára szerelt „vízpumpa”, ami nem más, mint egy lapátkerék. Forgását az esetek döntő többségében szíjjal oldják meg, tehát van egy szíjtárcsa a főtengelyen, egy pedig a magán a vízpumpán és a kettőt szíj köti össze. Ez a szíj sok modellnél mást is hajt (például a szelepek mozgatásáért felelős vezérműtengelyt), ilyenkor a vízpumpa csereperiódusa általában megegyezik a másik egységével. A vízpumpát általában 80-100 ezer kilométerenként kell cserélni, de mindig a gyári által kiadott üzemeltetési és karbantartási útmutató előírása szerint érdemes eljárnia a tulajdonosoknak.
Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Hamarosan itt az E20 benzin – tölthetjük régebbi autókba is?

Néhány hónapja már megvásárolható Németországban a legújabb környezetkímélő üzemanyag, az E20 benzin. Egyelőre tesztelik az új naftát a Mannheimben megnyílt első töltőállomáson, de ha beválik az új bioetanol-keverék, akkor néhány éven belül nálunk is megjelenhet. Az E20 benzin bevezetése régóta napirenden van Európában, tudniillik már a 2010-es évek elején szóba került, hogy piacra dobnának egy ilyen, akár 20% bioetanolt tartalmazó üzemanyagot. A most is széles körben elterjedt E10 (legfeljebb 10% etanol), illetve E5 (maximum 5% etanol) több mint egy évtizede velünk van. Ezek elsősorban azért jelentek meg a kutakon, hogy csökkenjen a közlekedésből származó üvegházhatású gázok emissziója. Igaz, árusításuk kezdete óta megosztják az autóstársadalmat, mert az etanol sok kellemetlenség forrása, mivel az E10 hajlamos viszonylag hamar, néhány hónapnyi tankban állás után megromolni. Ilyenkor úgynevezett fázisszétválás megy végbe, ennek okán az etanol kiválik a benzinből, majd leüllepedik, s eltömítheti az üzemanyagrendszer részeit. Miért előnyös az E20 benzin? Régóta tudható, hogy ha a fosszilis benzint részben megújuló alapanyagokból, például cukorrépából, burgonyából vagy gabonából előállított előbioetanollal helyettesítenek, akkor számottevő mértékben csökkenthető a károsanyag-kibocsátás a teljes gyártási és felhasználási láncban. Kimutatások szerint már az E10 is évente mintegy hárommillió tonna CO₂-megtakarítást jelent csak Németországban, vagyis a 20%-os bioetanol-tartalom további megtakarítással kecsegtet. Természetesen egy nem túl gyakran hangoztatott árnyoldala is van az alkohol ipari célú alkalmazásának, ugyanis mérséklődik miatta az élelmiszertermeléshez fenntartott földterületek nagysága. Rossz hír, hogy az E20-tól nő az erőforrás fogyasztása és csökken a teljesítménye. Európában a járműgyártók még nem adtak hivatalos jóváhagyást az E20-ra. Fényképek forrása: Freepik Jelenleg csak a hosszú távú hatásokat vizsgáló tesztben résztvevő autósoknak adják el az E20-at, mivel a németországi és európai szabvány (DIN EN 228) mindössze 10% etanol hozzáadását teszi lehetővé. A rendelkezés módosítása, valamint a járművek és az infrastruktúra felkészítése nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az új hajtóanyag a nagyközönség számára is elérhetővé váljon. Fontos megjegyezni azt is, hogy a mostani teszt során használt E20 tényleges etanoltartalma körülbelül 13%, mivel a járművek még nincsenek teljesen felkészítve erre a keverékre. Az elnevezés tehát a jövőbeli célra utal. Milyen autókba tölthető az E20 benzin? Az ADAC műszaki vezetője, Karsten Schulze szerint a 20%-os bioetanol-arány „jelentős CO₂-megtakarítási potenciált” rejt magában. A legismertebb német autóklub már évekkel ezelőtt támogatta a keverési arány növelését, és örömmel fogadta a mannheimi tesztet. Jelenleg a korszerűbb európai kocsik többségéhez legfeljebb az E10-es használatát engedik meg a gyártók, a lényegesen nagyobb etanol tartalmú naftához a motorok és az üzemanyagrendszer egyes elemeinek (tömítések, csövek, befecskendezők stb.) módosítására lesz szükség. Tegyük hozzá, néhány japán és amerikai modellnek — különösen az E85-ös, tehát 85 százalékos etanoltartalmú üzemanyaghoz tervezett flexi-fuel járműveknek — meg sem kottyanna az E20, ám ezekből elég kevés fut a kontinens útjain. Arra is muszáj felhívni a figyelmet, hogy a régebbi, karburátoros motoroknál, a gumikomponenseket tartalmazó üzemanyag-vezetékkel szerelt járgányoknál és az üvegszálas műanyag tankkal készült típusoknál ellenjavalt az új benzinfajta alkalmazása, mert komoly műszaki problémákhoz vezet. Aki keveset autózik, szavazzon az E5 benzinre vagy azokra a prémium üzemanyagokra, amikben az etanolt valamilyen más adalékkal, például etil-tercier-butil-éterrel (ETBE) helyettesítik! Mikortól árulják Magyarországon az E20 üzemanyagot? A szakemberek azzal számolnak, hogy az E20 széles körű bevezetésére néhány éven belül kerülhet sor, amennyiben az EU és a tagállamok előírásait is ehhez igazítják. Arra számítunk, hogy a közép-európai országok, így hazánk döntéshozói egyelőre kivárnak, és a német piac tapasztalatait követően, a huszas évek végén tűnhet majd fel az új üzemanyag az itthoni kutakon. Gyakori kérdések az E20 benzin kapcsán Milyen előnyei vannak az E20-nak? Kevesebb CO₂-kibocsátás (akár 80%-kal kisebb az előállítás során, mint a fosszilis benzinnél) Megújuló alapanyagokból készül (cukorrépa, gabona, burgonya stb.) Valószínűleg nem lesz drágább, mint az E10 Hosszú távon hozzájárulhat a klímacélok teljesítéséhez Vannak hátrányai is? Ennek érdekében élelmiszertermelő földterületeket vonnak ki a művelésből Szükség van a szabványok módosítására és a járművek felkészítésére A magasabb etanoltartalom kissé növelheti a jármű fogyasztását (etanol energiatartalma kisebb, mint a benziné), s jelenleg kevés európai autó alkalmas E20-ra A várakozások szerint az E20 benzin ára a jelenlegi E10-éhez hasonló szinten mozoghat majd, a pontos összeg azonban attól függ, mikor és milyen feltételekkel válik széles körben elérhetővé, illetve mekkora adóval sújtják. A Hamarosan itt az E20 benzin – tölthetjük régebbi autókba is? bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Az európai ország, ahol „javulás”, hogy csak havi kétezer motort lopnak el

A brit motorkerékpár-lopások száma jelentősen csökkent júniusban – derül ki a Bennetts biztosító által közölt adatokból. Persze így is akad bőven teendő... A Az európai ország, ahol „javulás”, hogy csak havi kétezer motort lopnak el bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.