A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) kiemelő keresésre.

Magyarul

Angolul

kiemelő
lift-off

Keresési találatok a technikai leírásokban

Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Árverés Franciaországban: száz legendás Renault típus kerül kalapács alá

Nem mindennapi árverés lesz 2025. december 7-én a Párizshoz közeli Flins-sur-Seine városában. Az Artcurial Motorcars eseményén száz történelmi Renault típust szeretne értékesíteni a francia autómárka, mivel a cégvezetés úgy döntött, átalakítja gyűjteményét. A Renault 2027-ben nyitja meg új járműtörténeti központját Flins-sur-Seine-ben, a cég egykori gyártelepén. Itt talál majd otthonra a teljes Renault-kollekció, beleértve több mint 800 járművet és műalkotást, illetve számtalan archív dokumentumot. A középmotoros R5 Maxi Turbo a ralipályák ördöge volt a nyolcvanas években, teljesítménye jócskán túlszárnyalta a 300 lóerőt. Ennek korai változatával versenyzett a hazai futamokon Ferjáncz Attila is Az árverést azért rendezik, hogy az elmúlt évtizedekben felhalmozott ereklyékből csak az igazán különleges darabok maradjanak meg. Milyen autókra alkudhatunk az árverésen? A kínálat meglehetősen színes, hiszen több mint 125 évet ölel fel. A korai korszakból érdemes kiemelni az 1901-es Type D-t és azt az 1933-as buszt, amiből mára nem igen maradt fenn ép példány a földtekén.A motorsport-rajongók is számos ritka kincs közül válogathatnak, hiszen mintegy húsz versenygép kerül kalapács alá, közöttük ott találjuk az ikonikus RE40-et, amellyel Alain Prost győzelmet aratott az 1983-as Belga Nagydíjon Spa-Francorchamps-ban. Az 1989-es Genfi Autószalonon mutatták be a Chausson karosszériaépítő cég P.E.R.L.E. tanulmányautójának működőképes változatát. Orrában a Renault 11 motorja dolgozik, s epizódszerephez jutott Wim Wenders „A világ végéig” című sci-fi filmjében. A manufaktúra 2000-ben húzta le a rolót A Le Mans-rajongók sem maradnak érdekes járgány nélkül, ugyanis eladósorba került az Alpine A442 első alvázszámú példánya. A ralipályákat a Maxi Turbo 5 prototípus és a Renault 5 GT Turbo Bandama idézi meg, utóbbi még mindig őrzi a bandamai vörös föld nyomait. Lépjen be az Autóklubba, váltson Oldtimer Prémium tagságot! Folyamatosan nő a minősített veteránok és hobbi célú, korosabb autók száma Magyarországon, az ő tulajdonosaiknak szól az Oldtimer Prémium tagság, amely számtalan kedvezményt sűrít magába. Így például a lerobbant vagy megsérült OT rendszámos autót elszállítjuk a legközelebbi szervizig, s egyidejűleg az utasokat is eljuttatjuk az útba eső közlekedési csomópontig. Klubtagjaink többek lözött 15 százalék kedvezményt kapnak a szervizszolgáltatások és a műszaki vizsga előtti átvizsgálás díjából. Ezenfelül kézhez kapják az Autósélet magazin négy lapszámát. A klubtagság feltételeiről a www.autoklub.hu/oldtimer oldalon kaphatnak részletesebb tájékoztatást. A klasszikusok között ott lesz a 4CV, a Floride „Disney”, a rendőrség által használt R5 és a Clio Williams is – némelyik frissen restaurálva, mások eredeti állapotban, forgalmi engedéllyel. A legizgalmasabb darab talán a Renault Elf V6 Turbo EF15 motor, ez hajtotta azt az F1-es torpedót 1986-ban, amivel Ayrton Senna is versenyzett. Érdemes megnézni azt a hangulatos kisfilmet, amit a Artcurial Motorcars készített, hogy felcsigázza a közönség érdeklődését: Tegyük hozzá, lesznek hajómakettek, órák, egyedi szélcsatorna-makettek, F1-motorok és meghökkentő külsejű tanulmánykocsik, sőt feltűnik a „Reinastella repülő csészealj” is, amit a Renault az Eurodisney számára készített évtizedekkel ezelőtt. A Árverés Franciaországban: száz legendás Renault típus kerül kalapács alá bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Az EU támogatja, hogy külföldön is elvihesd műszakira az autód vagy motorod

Új EU-s döntés teszi lehetővé, hogy az autósok más tagállamban is elvégeztethessék a műszaki vizsgát, ideiglenes bizonyítvánnyal akár fél évig közlekedve. Mutatjuk, hogyan változhat a járművek vizsgáztatási rendszere 2025 után. A Az EU támogatja, hogy külföldön is elvihesd műszakira az autód vagy motorod bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Az új CB1000GT, a nemzetközi premierjét ünneplő WN7 elektromos motorkerékpár és a V3R 900 E-Compressor Prototype mellett minden eddiginél több Honda E-Clutch rendszerrel megrendelhető modellel várja a látogatókat a Honda a Milánói Motorkiállításon

A Milánói Motorkiállításon (EICMA) mutatta be megújult, 2026-os európai modellválasztékát a Honda, élen az új CB1000GT-vel és a márka első sorozatgyártású motorkerékpárjával, a WN7-tel. A két új modell mellett büszkén állították pódiumra az – elektronikus szabályozású kompresszorral felszerelt V3-as motorral hajtott – V3R 900 E-Compressor Prototype tanulmánymodellt is, egyértelmű tanúbizonyítékát adva, hogy a világon elsőként alkalmazott motorkonstrukció fejlesztése gőzerővel zajlik.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]