A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) bias ply keresésre.

Angolul

Magyarul

bias ply
diagonál-gumiabroncs

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Buszsáv: köteles vagy elengedni a motorost is?

Előfordul, hogy kifognak az emberen a KRESZ-szabályok, és nem tudja, mi a helyes magatartás egy adott helyzetben. Motoros olvasónk a buszsáv elhagyásakor szembesült azzal, hogy a másik jármű vezetője minden bizonnyal nem ismeri az előírásokat… Az eset az egyik budapesti rakparton történt, s levélírónk először a motoros témában megkerülhetetlen a Hegylakók Motoros Magazinnak írt, hogy megismerje szakértőjük álláspontját. Budapesti honfitársunk kétkerekűjével közlekedett a buszsávban, amely egy ponton megszűnt. Mikor indexelt, hogy besoroljon a külső sávba, az ott érkező autós gázt adott, szándékosan nem engedte be, majd azt kiabálta: „Nem vagy busz, csak egy motoros” – ezért nem hagyta besorolni. Jogos-e ez az érvelése? A Gellért rakparton a tábla is egyértelműen mutatja, mi a teendője a külső sávban érkezőnek. Az elsőbbségadás elmulasztása komoly jogi következményekkel járhat A buszsáv csak a buszoké? Mit mond a KRESZ? Kötelező elengedni a motorost? A közlekedési szabályok egyértelműek: a buszsávban nemcsak a menetrend szerinti busz és a villamos haladhat, hanem kétkerekű motorkerékpár is (KRESZ 36. § (8)). A sávot „BUSZ” felirat jelöli, és a „BUSZ” feliratú jelzőlámpa minden buszsávban közlekedőre vonatkozik, magyarán a motorosokra is. Ez a jogosultság 2010 óta érvényes. Ugyanakkor, ha a buszsáv megszűnik, a külső sávban haladóknak elsőbbséget kell adniuk a buszsávból besoroló járműveknek – legyen az busz, villamos vagy motorkerékpár. Az „Elsőbbségadás kötelező” tábla és a kiegészítő ábra pontosan ezt jelzi. Vagyis a motoros is jogosult az elsőbbségre. Érdemes tudni, hogy az elsőbbség meg nem adása közlekedési szabálysértés, amelyért 65 000 forintos bírság és 6 előéleti pont jár. Amennyiben a járművezető szándékosan akadályozza a másikat – például azért gyorsít, hogy ne engedje besorolni –, az már közúti veszélyeztetésnek minősülhet, amely bűncselekmény, és akár három év szabadságvesztéssel is büntethető (Btk. 234. §). Dugókban megszokott látvány, hogy a türelmetlen autósok besorolnak az üres buszsávba, hogy nyerjenek néhány száz métert vagy pár percet. A képen látható helyzetben szerencsére senki sem tér rossz útra. Fénykép: Budapesti Közlekedési Központ Hiába van igazuk, mindig vezessenek figyelmesen! Motorosként tehát igaza volt a levélírónak, de csak a besorolásban, ugyanis mint a szakértő kiemelte: ez a tábla ellenére nem buszsáv, hanem a ritka kivételek egyike, egy BKK-sáv, mely kizárólag a tömegközlekedési eszközök előtt áll nyitva. Vagyis az össszes többi, hagyományos buszsávra érvényes, hogy kötelesek vagyunk elsőbbséget adni a besoroló motorosnak, ugyanakkor – ahogy a Hegylakók is kiemeli – a biztonság mindig fontosabb: „akkor van elsőbbsége a motorosnak, ha megadják neki”. Legyünk tehát mindig körültekintőek, vigyázzunk magunkra és egymásra, attól függetlenül, hogy két- vagy négykeréken közlekedünk! Előregurulhatnak a motorosok? Kérjük, ne feledjék, hogy a jogszabályok szerint, ha a biztonságos feltételek adottak, a motorosok előregurulhatnak a sorok között. Sőt, a KRESZ 25. paragrafusa kimondja, hogy az autósok kötelesek „a lehetséges mértékben jobbra tartva közlekedni”, ezzel helyet adva a motorosoknak és a megkülönböztető jelzést használó járműveknek. Igyekezzenek hát folyamatosan figyelni a tükröket, és úgy általában környezetüket, hogy ne tartsák fel a fürge motorokat! Nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a motorosok általában balról, a bringások jobbról előzik az álló gépkocsikat, ezáltal nehéz belőni a megfelelő pozíciót a sávon belül. Kérjük, igazodjanak az adott szituációhoz, ezáltal gyorsan és balesetmentesen juthatnak előre az egy nyomon haladók. A Buszsáv: köteles vagy elengedni a motorost is? bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Új motor 2500 euróért, 320 km hatótávval? Igen, de van egy kis gond az adatokkal…

Az Ultraviolette X47 Crossover az indiai gyártó első „enduró” jellegű elektromos motorja: 30 kW (40 LE), 145 km/h, akár 323 km hatótáv, 10,3 kWh akku, Bosch ABS, 3 menetmód, rekuperáció, frontkamera és hátsó radar. 2025 szeptemberétől Indiában előrendelhető 249 000 rúpiáért; európai piacra várható, ár és dátum még nem ismert. 8 év vagy 800 000 km garancia. A Új motor 2500 euróért, 320 km hatótávval? Igen, de van egy kis gond az adatokkal… bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Új színválasztékkal hódít jövőre Honda ADV350

A Honda bejelentette a 2026 modellévű ADV350 robogó frissített színpalettáját. A 2022-ben debütáló ADV350 ötvözi egy prémium robogó kifinomultságát a változó útviszonyok leküzdésére alkalmas képességekkel – mindezt kalandmotoros stílusba csomagolva.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]