A Járműszótár.hu angol-magyar járműipari szakszótár találata a(z) bad keresésre.

Angolul

Magyarul

bad
rossz
hibás

Keresési találatok a technikai leírásokban

Üzemanyagcellás jármű (Fuel cell electric vehicle, FCEV)
Az FCEV rövidítés azon modellekre utal, melyeknél úgynevezett üzemanyagcellában történik az áramtermelő folyamat. Ezekben hidrogéngáz oxidációja zajlik le, tehát víz, egyszersmind elektromosság keletkezik. A felszabaduló energiát természetesen az autó hajtására fordítják a gyártók.
Tengelykapcsoló (köznyelven: kuplung)
A kuplung kifejezés a német kupplung (magyarul kapcsoló) szóból ered, és – a járművek esetében – az úgynevezett tengelykapcsolót jelöli. Ennek feladata, hogy összekapcsolja a motor főtengelyét a váltó tengelyével, méghozzá akkor, amikor ezt a vezető szeretné. Hogy miért van rá szükség? Nos, a belső égésű motorok (főtengelyének) fordulatszáma működés közben soha nem nulla. Amint beindítjuk azaz erőforrást, máris felpörög 800-1000 fordulat/perces alapjárat köré, ha pedig gázt adunk, tovább emelkedik a fordulatszám. Ezzel szemben a kerekek álló helyzetben nem forognak, így a kerekek és a váltó közötti tengelyek (ti. a féltengelyek) is egy helyben állnak, miként a váltó tengelye sem mozdul. Ahhoz, hogy a kerekek is forgásba lendüljenek, a motor főtengelyét össze kell kapcsolni a váltóéval, de ez nem olyan egyszerű, hiszen az egyik – igen gyorsan – forog, a másik viszont mozdulatlan. Ha egy-egy fogaskereket tennénk a tengelyek végére, és ezeket hirtelen összeakasztanánk, azonnal, átmenet nélkül szabadulna rá az motorerő a váltóra, illetve a kerekekre, tehát óriási rántással, csikorgó gumikkal indulna el az autó/motorkerékpár és rögtön 30-40 km/órás tempóra gyorsulna fel. Ez egyébként még a jobbik eset lenne, ennél valószínűbb, hogy a fogaskerekek fogai azonnal letörnének a helyükről… Bárhogy is, a fokozatos erőátvitelt valahogy meg kellett oldania a mérnököknek, ezért kidolgozták a Magyarországon kuplung néven ismertté vált, úgynevezett száraz tengelykapcsolót. Ennek lénye, hogy a motor főtengelyére két fémtárcsa (lendkerék és nyomólap kerül), a váltó tengelyére pedig egy kopóréteggel ellátott tárcsát, magyarul kopótárcsát (más néven kuplungtárcsát) szerelnek. Ha a motor jár és a főtengely forog, értelemszerűen a lendkerék és nyomólap is körbe-körbe forog, ezek között szorul meg a váltótengelyre rögzített, két oldalán „rücskös” kopóréteggel ellátott kuplungtárcsa. Eleinte csúsznak a felületek egymáson, de ahogy a vezető engedi fel a kuplungpedált, egyre erősebben fogja közre a lendkerék és a nyomlólap a kuplungtárcsát, majd teljesen összekapaszkodnak, és már együtt forognak tovább. A kezdeti csúszásnak köszönhetően a váltótengely és a kerekek nem azonnal veszik át a főtengely fordulatszámát, hanem fokozatosan, így finoman adagolható a teljesítmény. A nyomólapot úgynevezett kinyomószerkezet mozgatja, ami alapesetben kuplungpedálból, rudazatból/hidraulikus erőátviteli rendszerből, kiemelővillából és kinyomócsapágyból áll. Ha a vezető rálép a kuplungpedálra, a rudazat vagy a – kuplungfőhenger, hidraulikacső és kuplungmunkahenger alkotta – hidraulikus rendszer elmozdítja a kiemelővillát, ami a kinyomócsapágy közbeiktatásával eltávolítja a kuplungtárcsát a nyomólaptól. Ilyenkor nincs kapcsolat a főtengely és a váltótengely között, a vezető tehát szabadon válthat fokozatot vagy gurulhat anélkül, hogy a kerekekre hajtóerő jutna. Mi romolhat el a kuplungon? Kuplungtárcsa-kopás, -elhasználódás Hiba oka: A kuplungtárcsa kopórétegének vastagsága nem éri el a – gyártó által előírt – minimális mértéket és/vagy nem egyenletes a kopóréteg vastagsága. Hiba következménye: A kuplungtárcsa csúszik a nyomólapon, az erőátvitel nem teljes vagy szakaszos. Utóbbi esetben „remeg”, rángat, kattog a kuplung. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplungtárcsa-hullámosodás, -alakváltozás, -deformálódás Hiba oka: A kuplungtárcsa és/vagy a kopóréteg már nem gyári formájú. Megvetemedett, hullámos, csak bizonyos pontokon kopott. Hiba következménye: Kuplungolás közben ráz, pumpál a kuplung, az autó rángatva indul el. Ez a rezgés idővel a többi alkatrészt is tönkre teszi, jobb tehát minél gyorsabban javítani vagy cserélni a tárcsát. Megoldás: Kuplungtárcsa cseréje. Kuplung-kinyomócsapágy kopása Hiba oka: A kinyomócsapágy részegységei elkopnak. Hiba következménye: A tengelykapcsoló sípoló hangot ad, a tengelykapcsolás bizonytalanná válik, rosszabb esetben a csapágy megszorul és a tengelykapcsolás lehetetlenné válik. Megoldás: Kinyomócsapágy cseréje. Kiemelővilla meghibásodása Hiba oka: A kiemelővilla és/vagy tengelye megkopik. Hiba következménye: A tengelykapcsoló működése nehézkes, akadozik, a kuplungpedál nehezen benyomható. Megoldás: Kiemelővilla cseréje. Kuplungrudazat meghibásodása Hiba oka: A kuplungpedált és a kiemelővillát összekötő rudazat elemei eldeformálódtak, meghajlottak és/vagy kapcsolódási pontjaik elkoptak, szétestek. Hiba következménye: A kuplungpedál nem vagy csak nehezen benyomható, a kiemelővilla nem emel ki, a tengelykapcsolat nem oldható, a váltások nem elvégezhetőek, a motorerő nem jut át a kerekekre. Megoldás: Kuplung-, illetve tengelykapcsoló-rudazat javítása vagy cseréje.

Együttműködő partnereink legújabb cikkei, hírei és sajtóközleményei

Árverés Franciaországban: száz legendás Renault típus kerül kalapács alá

Nem mindennapi árverés lesz 2025. december 7-én a Párizshoz közeli Flins-sur-Seine városában. Az Artcurial Motorcars eseményén száz történelmi Renault típust szeretne értékesíteni a francia autómárka, mivel a cégvezetés úgy döntött, átalakítja gyűjteményét. A Renault 2027-ben nyitja meg új járműtörténeti központját Flins-sur-Seine-ben, a cég egykori gyártelepén. Itt talál majd otthonra a teljes Renault-kollekció, beleértve több mint 800 járművet és műalkotást, illetve számtalan archív dokumentumot. A középmotoros R5 Maxi Turbo a ralipályák ördöge volt a nyolcvanas években, teljesítménye jócskán túlszárnyalta a 300 lóerőt. Ennek korai változatával versenyzett a hazai futamokon Ferjáncz Attila is Az árverést azért rendezik, hogy az elmúlt évtizedekben felhalmozott ereklyékből csak az igazán különleges darabok maradjanak meg. Milyen autókra alkudhatunk az árverésen? A kínálat meglehetősen színes, hiszen több mint 125 évet ölel fel. A korai korszakból érdemes kiemelni az 1901-es Type D-t és azt az 1933-as buszt, amiből mára nem igen maradt fenn ép példány a földtekén.A motorsport-rajongók is számos ritka kincs közül válogathatnak, hiszen mintegy húsz versenygép kerül kalapács alá, közöttük ott találjuk az ikonikus RE40-et, amellyel Alain Prost győzelmet aratott az 1983-as Belga Nagydíjon Spa-Francorchamps-ban. Az 1989-es Genfi Autószalonon mutatták be a Chausson karosszériaépítő cég P.E.R.L.E. tanulmányautójának működőképes változatát. Orrában a Renault 11 motorja dolgozik, s epizódszerephez jutott Wim Wenders „A világ végéig” című sci-fi filmjében. A manufaktúra 2000-ben húzta le a rolót A Le Mans-rajongók sem maradnak érdekes járgány nélkül, ugyanis eladósorba került az Alpine A442 első alvázszámú példánya. A ralipályákat a Maxi Turbo 5 prototípus és a Renault 5 GT Turbo Bandama idézi meg, utóbbi még mindig őrzi a bandamai vörös föld nyomait. Lépjen be az Autóklubba, váltson Oldtimer Prémium tagságot! Folyamatosan nő a minősített veteránok és hobbi célú, korosabb autók száma Magyarországon, az ő tulajdonosaiknak szól az Oldtimer Prémium tagság, amely számtalan kedvezményt sűrít magába. Így például a lerobbant vagy megsérült OT rendszámos autót elszállítjuk a legközelebbi szervizig, s egyidejűleg az utasokat is eljuttatjuk az útba eső közlekedési csomópontig. Klubtagjaink többek lözött 15 százalék kedvezményt kapnak a szervizszolgáltatások és a műszaki vizsga előtti átvizsgálás díjából. Ezenfelül kézhez kapják az Autósélet magazin négy lapszámát. A klubtagság feltételeiről a www.autoklub.hu/oldtimer oldalon kaphatnak részletesebb tájékoztatást. A klasszikusok között ott lesz a 4CV, a Floride „Disney”, a rendőrség által használt R5 és a Clio Williams is – némelyik frissen restaurálva, mások eredeti állapotban, forgalmi engedéllyel. A legizgalmasabb darab talán a Renault Elf V6 Turbo EF15 motor, ez hajtotta azt az F1-es torpedót 1986-ban, amivel Ayrton Senna is versenyzett. Érdemes megnézni azt a hangulatos kisfilmet, amit a Artcurial Motorcars készített, hogy felcsigázza a közönség érdeklődését: Tegyük hozzá, lesznek hajómakettek, órák, egyedi szélcsatorna-makettek, F1-motorok és meghökkentő külsejű tanulmánykocsik, sőt feltűnik a „Reinastella repülő csészealj” is, amit a Renault az Eurodisney számára készített évtizedekkel ezelőtt. A Árverés Franciaországban: száz legendás Renault típus kerül kalapács alá bejegyzés először Autósélet Magazin-én jelent meg.

Az EU támogatja, hogy külföldön is elvihesd műszakira az autód vagy motorod

Új EU-s döntés teszi lehetővé, hogy az autósok más tagállamban is elvégeztethessék a műszaki vizsgát, ideiglenes bizonyítvánnyal akár fél évig közlekedve. Mutatjuk, hogyan változhat a járművek vizsgáztatási rendszere 2025 után. A Az EU támogatja, hogy külföldön is elvihesd műszakira az autód vagy motorod bejegyzés először a Hegylakók jelent meg. Hegylakók - Hegylakók Motoros Magazin – Motorbemutatók és -tesztek, baleset-megelőzési tippek, túrabeszámolók és friss hírek a motorozás világából.

Az új CB1000GT, a nemzetközi premierjét ünneplő WN7 elektromos motorkerékpár és a V3R 900 E-Compressor Prototype mellett minden eddiginél több Honda E-Clutch rendszerrel megrendelhető modellel várja a látogatókat a Honda a Milánói Motorkiállításon

A Milánói Motorkiállításon (EICMA) mutatta be megújult, 2026-os európai modellválasztékát a Honda, élen az új CB1000GT-vel és a márka első sorozatgyártású motorkerékpárjával, a WN7-tel. A két új modell mellett büszkén állították pódiumra az – elektronikus szabályozású kompresszorral felszerelt V3-as motorral hajtott – V3R 900 E-Compressor Prototype tanulmánymodellt is, egyértelmű tanúbizonyítékát adva, hogy a világon elsőként alkalmazott motorkonstrukció fejlesztése gőzerővel zajlik.

Okoslábujj exoskeletonokhoz

A viselhető exoskeletonok forradalminak számítanak, hiszen megkönnyítik a mozgásukban korlátozott emberek életét, illetve segítenek olyan munkákban, amiket pusztán emberi erővel nem igen lehetne elvégezni. Az […]